Zaznacz stronę

Druk cyfrowy na tkaninach

Druk cyfrowy pigmentowy to jeden ze sposobów uzyskiwania wzorów na materiałach naturalnych roślinnych: bawełna, len, wiskoza. Poprzedni artykuł mówi o innych metodach druku na tkaninach.

Druk cyfrowy polega na nakładaniu bezpośrednio na materiał jednocześnie kilku kolorów atramentu. Głowice drukujące mają bardzo dużą precyzję, dzięki czemu możliwe jest uzyskanie bogatych odcieni kolorystycznych i przejść tonalnych. Takie zróżnicowanie i detalizacja wzoru nie jest możliwa w przypadku druku tradycyjnego.

W druku pigmentowym używa się ekologicznych pigmentów wodorozpuszalnych. Przygotowanie tkanin i dzianin do druku nie wymaga chemicznej obróbki, jak w przypadku druku reaktywnego. Ponadto jedynie w przypadku druku pigmentowego możliwe i opłacalne jest drukowanie minimalnych ilości: nawet tylko 0.5 mb! Dlatego w sklepie House of Cotton jest wybór ponad 1800 wzorów na 5 różnych rodzajach materiału. Wszystko drukujemy na zamówienie, dopiero wtedy, kiedy klient wybierze dany wzór i materiał, zgodnie z zasadą #zerowaste. Inaczej nasz magazyn musiałby być gigantyczny! I kompletnie nieekologiczny 😉

Po zadrukowaniu materiału następuje faza utrwalania nadruku za pomocą wysokiej temperatury. Na poniższym filmie zobaczysz, jak wygląda drukowanie drukiem pigmentowym:

Nakładanie pigmentu

Druk pigmentowy polega na nałożeniu na tkaninę warstwy pigmentu o odpowiednim kolorze. Im ciemniejszy wzór, z ciemniejszym tłem, tym więcej pigmentu musi zostać nałożone, by uzyskać głęboki kolor.

Dlatego im ciemniejszy wzór, tym warstwa pigmentu będzie bardziej wyczuwalna. Przy czym w zależności od rodzaju materiału, warstwa pigmentu będzie zachowywać się nieco inaczej:

– w przypadku tkanin (bawełna premium czyli satyna bawełniana oraz gruba bawełna premium czyli tkanina dekoracyjna) warstwa jest praktycznie niewyczuwalna, pracuje tak, jak pracuje tkanina

– w przypadku mało rozciągliwych, grubych dzianin (jak dresówka drapana), warstwa pigmentu będzie w niewielkim stopniu usztywiać materiał, jeśli będzie to ciemny nadruk

– w przypadku cienkich dzianin (jak dzianina single jersey), warstwa pigmentu będzie usztywniała dzianinę trochę bardziej w przypadku ciemnego wzoru i tła

– w przypadku dzianin mocno rozciągliwych (jak dzianina wiskozowa), warstwa pigmentu będzie wyczuwalna najmocniej jeśli będzie to ciemny wzór, ponieważ nie będzie pracowała tak mocno, jak dzianina przy maksymalnym rozciągnięciu. Radzimy szyć stroje dopasowane, ale nie bardzo rozciągnięte w przypadku dzianiny wiskozowej o ciemnym wzorze lub na ciemnym tle.

Odwzorowanie kolorów z monitora

W druku cyfrowym wzory projektowane są w komputerze. Oglądasz je na ekranie monitora, kiedy decydujesz się na zakup tkaniny. Zarówno w przypadku zdjęcia przedstawiającego sam wzór, jak i zdjęcia przedstawiającego wydrukowany materiał, odcień będzie zawsze trochę inny, niż w rzeczywistości.

Wynika to z kilku czynników, które opisuję i pokazuję na przykładach w poniższym filmiku:

Podsumowując, materiał w rzeczywistości i na ekranie będzie się różnił ze względu na poniższe kwestie:

  • Twój monitor prawdopodobnie nie jest skalibrowany i Ty widzisz inny odcień niż ja w momencie projektowania i przygotowywania wzoru do druku
  • Odcień na monitorze (nawet skalibrowanym) będzie zawsze troszkę inny, niż na wydruku i dotyczy to druku na wszystkim, nie tylko na tkaninach
  • Odcień będzie nieco inny również ze względu na fakt, że monitor jest podświetlany i inaczej wyświetla kolory, niż widzimy je na przedmiotach w świetle dziennym, a jeszcze inaczej widzmy je w świetle sztucznym.

Postrzegana różnica w odcieniach będzie mniejsza w przypadku jasnych wzorów i wzorów na białym tle, a większa w przypadku ciemnych wzorów na ciemnych lub nasyconych tłach. 

Zamów na próbę

Dlatego jeśli otrzymanie dokładnie takiego odcienia, jaki sobie wymarzyłaś jest dla Ciebie kluczowe, lub chcesz mieć pewność, że materiał będzie nie będzie sztywnyw dotyku, to zachęcam Cię do zamówienia najpierw na próbę 0.5 mb i sprawdzenia, czy to jest to, o co Ci chodziło.